Historien om Vauxhall

Historien om Vauxhall

Vauxhall Motors er en britisk bilproducent, der ejes af General Motors (GM) og har hovedkvarter i Luton, Storbritannien. Det blev grundlagt i 1857, og begyndte at producere biler i 1903 og blev opkøbt af GM i 1925. Det har været den anden mest solgte bilmærke i Storbritannien i mere end to årtier. Den nuværende Vauxhall sortiment omfatter Agila (by bil), Corsa (superminier), Astra (lille familie bil), Insignia (stor familie bil) og Zafira (kompakt MPV).
Vauxhall har store produktionsfaciliteter i Luton (erhvervskøretøjer) og Ellesmere Port, UK (personbiler). Luton fabrikken beskæftiger i dag omkring 1.170 medarbejdere og har en kapacitet på omkring 100.000 enheder. Ellesmere Port fabrikken beskæftiger i dag omkring 2.100 medarbejdere og har en kapacitet på ca 187.000 enheder.
Opel produktsortiment er stort set identisk med Opel, GM’s tyske datterselskab, og de fleste modeller er primært designet i Rüsselsheim, Tyskland. En stor del af Vauxhall-brandede køretøjer, der sælges i Storbritannien produceres på Opel fabrikker i Tyskland, Spanien og Polen, og omkring 80% af Vauxhall produktionen eksporteres, hvoraf de fleste er solgt under Opel-mærket.
Alexander Wilson grundlagde virksomheden i Dusian Road, Vauxhall, London i 1857. Oprindeligt opkaldt Alex Wilson and Company, derefter Vauxhall Iron Works, virksomheden byggede pumper og bådmotorer. I 1903 byggede firmaet sin første bil, en fem-hestekræfter model styret ved hjælp af en rorpind, med to fremadgående gear og ingen bakgear. Dette førte til en bedre design, der blev stillet til rådighed til salg.
At udvide, flyttede firmaet størstedelen af sin produktion til Luton i 1905. Virksomheden fortsatte med at handle under navnet Vauxhall Iron Works indtil 1907, hvor den moderne navn Vauxhall Motors blev vedtaget. Selskabet var karakteriseret ved sin sportslige modeller, men efter første verdenskrig selskabets designs var mere spartansk.

Før GM

Meget af Vauxhall’s succes i de første år af Vauxhall Motors skyldtes en mand ved navn Laurence Pomeroy. Pomeroy sluttede Vauxhall i 1906 som assistent ordfører, i en alder af 22. I vinteren 1907 / 8, tog chefdesigner FW Hodges en lang ferie, og i hans fravær den administrerende direktør Percy Kidner bedt Pomeroy at designe en motor til biler, der skal opføres i 1908 RAC og skotske Pålidelighed Trial, der blev afholdt i juni samme år. Bilerne var så stor succes, at Pomeroy overtog fra Hodges.

Hans første design, Y-Y1, var de uindfriede succes ved i 1908 RAC og Scottish 2000 Mile Pålidelighed Forsøg – vise fremragende Hill klatring evne med et aggregat af 37 sekunder mindre tid i bakken klatrer end nogen anden bil i sin klasse. Med uovertruffen hastigheder omkring Brooklands banen, blev Vauxhall så langt foran alle andre biler i enhver klasse, som føreren kunne slappe, varetagelse af de 200 miles (320 km) med en gennemsnitlig hastighed på 46 km / h (74 km / t), når bilen var i stand til på 55 km / h (89 km / t). Y-Type endte med at vinde klasse E af forsøget.
Y-Type var så vellykket, at det blev besluttet at sætte bilen i produktion som A09 bilen. Dette affødte den legendariske Vauxhall A-Type. Fire forskellige typer af denne blev produceret mellem 27 oktober 1908 – op til, når masseproduktion stoppet i 1914. Et sidste A-Type blev sat sammen i 1920. Stand på op til 100 km / h (160 km / t), var det A-Type Vauxhall en af de mest roste 3 liters biler af sine dage.
To biler blev opført i 1910 Prins Henrik forsøg, og selv om de ikke direkte vindere, veludført, og replikaer blev foretaget til salg officielt som C-type – men nu er kendt som Prins Henrik.
Under første verdenskrig gjorde Vauxhall stort antal af D-type, en prins Henry chassis med de-motore, til brug som personale biler til de britiske styrker.
Efter i 1918 våbenstilstand, forblev D-type i produktion, sammen med de sportslige E-type. Pomeroy forlod i 1919, flytter til USA, og blev erstattet af CE-King. [7] På trods af at gøre gode biler, dyre stamtavle biler af den slags, der havde tjent virksomheden godt i velstående førkrigstidens år ikke længere var i efterspørgslen: selskabet kæmpet for at gøre en konsekvent overskud og Vauxhall kiggede for en større strategisk partner.

GM køb

I 1925 blev Vauxhall købt af GM for US $ 2,5 mio. Virksomhedens førkrigstidens image og målgruppe blev brat ændret sig -. Med indførelsen i 1931 af den første Bedford lastbil, som var Chevrolet baseret på, sammen med den billige to liters Vauxhall Cadet. Selskabets fremtidige chefingeniør, Harold Drew, forlod Luton for en magi, der arbejder som en ordfører med GM’s Lansing baseret Oldsmobile division. Som den første store indlæg erhvervelse personbil, er Cadet, der oprindeligt detailhandel på GB £ 280, generelt nævnt i forbindelse med Opel’s nyerhvervede interesse og ekspertise i styring af produktionsomkostningerne, men det var også bemærkelsesværdig, da den første britiske bil til indslag en synkroniseret gearkasse.
Under indflydelse af den amerikanske moderselskab var omsiggribende, og sammen med Ford Motor Company, Vauxhall’s største konkurrent, har ført til en bølge af amerikansk påvirket styling i Europa, der varede frem til 1980’erne.

Bedford køretøjer, et datterselskab opførelse erhvervskøretøjer , blev etableret i 1930 som børskrakket i 1929 havde gjort importerende amerikanske lastbiler uøkonomisk.
Anden Verdenskrig
Under Anden Verdenskrig var bilproduktion i Luton suspenderet for at give Vauxhall at arbejde på den nye Churchill tank, der tager det fra specifikation til produktion på mindre end et år, og samlet er der (såvel som på andre steder). Over 5.600 Churchill kampvogne blev bygget. Luton også produceret lastbiler for krigsindsatsen (250.000), Bedford designs er fælles i de britiske brug.
Post World War II
Efter krigen genoptog bilproduktionen, men modeller var udformet som en mere massemarkedet produkt, der fører til udvidelse af virksomheden. En fabrik i Ellesmere Port blev bygget i 1960. I løbet af 1960’erne, Vauxhall fået ry for at gøre rust udsat for modeller, men i denne forbindelse, de fleste fabrikanter var lige dårlige. Korrosionsbeskyttelsen indbygget i modellerne blev strammet betydeligt op, men det ry stædige selskabet indtil begyndelsen af 1980’erne.

Ved slutningen af 1960’erne, var, at virksomheden opnår fem-tal salget på de mest populære modeller, herunder den entry-level Viva og større Victor.
1970’erne og 1980’erne
Vauxhall’s formuer forbedret i løbet af 1970’erne, med en opdateret udgave af Viva fortsat at sælge i enorme mængder.
Af 1973, dog blev Victor miste salg på et marked, der i stigende grad blev domineret af Ford Cortina. Viva var stadig blandt de mest populære biler i Storbritannien, som en ansigtsløftning i 1970 stoppede design bliver for forældet. Men dette var ikke nok til at holde Vauxhall bliver godt bag førende på markedet Ford og British Leyland i salgslisterne, og de fleste af dets produktudvalg kæmpede selv for at holde trit med Chrysler UK (tidligere Rootes Group). Vauxhall’s salget begyndte at stige i 1975, med lanceringen af to vigtige nye modeller – Chevette, en lille tre-dørs hatchback, som blev den første bil af sin art, der skal bygges i Storbritannien, Chevette bærer navnet Opel Kadett i Europa, og Chevrolet Chevette på det amerikanske marked, og Cavalier (Opel Ascona andetsteds), en stilfuld fire-dørs sedan, der skal konkurrere head-to-head med all-erobrende Ford Cortina.

Ved udgangen af 1970’erne, havde Vauxhall styrket sin markedsandel ganske betydeligt, og var hurtigt nærmer sig Ford og British Leyland.
I 1979 var Vauxhall øget sin markedsandel markant, men var stadig et stykke vej bag Ford og British Leyland, selv om den havde overhalet Talbot (efterfølgeren til Rootes og Chrysler UK). Ved udgangen af 1979, flyttede Vauxhall ind i den moderne familie hatchback marked med dets Astra, (Opel Kadett andetsteds) serie, der har erstattet den aldrende Viva og Chevette modeller. Astra blev hurtigt populær hos købere, men fra 1981 MK2 Cavalier – den første Vauxhall af denne størrelse til at tilbyde forhjulstræk og en hatchback Karrosseri – var bilen, der virkelig styrket Vauxhall formuer. Fra 1983 Nova (Opel Corsa andetsteds) superminier, en tilføjelse til Vauxhall linje op, der blev afsluttet Vauxhall’s fornyelse, og det snart overhalede Austin Rover (tidligere British Leyland) som Storbritanniens næstmest populære bilproducent. Astra yderligere styrket sin position på markedet med en helt ny 1984 model, der fremhævede en aerodynamisk design, der minder om Fords større Sierra.

Vauxhall’s vigtigste model af 1980’erne var fra 1981 MK2 Cavalier, hvilket gjorde overgangen fra baghjulstræk salon til forhjulstræk hatchback (selvom der stadig var en sedan version, suppleret i 1983 med en ejendom). For en stor del af sit liv, var det Storbritanniens mest populære store familie bil, kappes med Ford Sierra for top sted. Cavalier blev relanceret i 1988, at en helt ny format, som vandt ros for sin elegante udseende og meget forbedret modstand rust.

Området var dengang udvidet med senator (Opel Omega andetsteds). Cavalier (Mk3) gik ind i sin tredje generation i 1988 – med en helt ny slankt design, der yderligere styrket sin popularitet. Kalibreringen coupé fulgte i 1989, som blev officielt den mest aerodynamiske serieproducerede bil i verden på lanceringen. Faldende mellem Cavalier og senator var Carlton (Opel Omega andetsteds) – relanceret i 1986, og blev kåret i kategorien European Car of the Year, en stor fire-dørs familie sedan. Der var to sportsgrene versioner af Carlton: de 3000 GSi og Lotus Carlton, hvor sidstnævnte er rettet mod familie-minded ledere og fandt den hurtigste firedørs serieproducerede bil på det tidspunkt. Vigtigst var den nyeste generation af Vauxhall modeller udryddet billede af rustne biler, der havde så længe sætte potentielle købere væk fra Vauxhall mærke.
I 1989 Vauxhall var på noget lige fod med Rover-koncernen som Storbritanniens næstmest populære bilmærke bag Ford.

1990’erne

I 1993 var situationen stadig på udkig stærk for Vauxhall. Cavalier var solidt genetableret som Storbritanniens mest populære store familie bil, med mere end 130.000 salg, mens den tredje generation Astra (relanceret i 1991) med 100.000 sales fortsat blev at mindske forskellen mellem sig selv og de bedst sælgende Ford Escort. Astra var nu følgeskab af Belmont – en fire-dørs startet version af Astra. Dette fortsatte i et stykke tid indtil de bliver omdøbt Astra, formentlig for at give et samlet salg / registrering tal. Årtiet gamle Nova blev sparet bort i 1993, til fordel for den helt nye Corsa, at vedtage den europæiske navngivning af modellen, dens karakteristiske stil og praktisk interiør begyndte at tiltrække mere salg end forgængeren havde gjort.

I 1994 ophørte GM produktionen af Bedford køretøjer, som var blevet Vauxhall’s erhvervskøretøj arm, hvilket gør vellykket varevogne, lastbiler og lastbiler siden 1930’erne. Van produktion fortsatte i Luton, nu under Vauxhall navn.
Cavalier navneskilt blev sparet bort i 1995 efter 20 år, og Vauxhall vedtog Vectra navneplade for sin efterfølger, færdiggøre en politik af General Motors, som tilpasset og identisk badged alle Vauxhall og Opel-modeller. Vectra har modtaget skuffende tilbagemeldinger fra bilkørsel offentligheden, og flere kendte journalister, især Jeremy Clarkson. Men det var stadig utroligt populære, og et stykke tid efter i 1999 ansigtsløftning, blev det faktisk mere populær end Ford’s højt roste Mondeo. Astra trådt ind i sin fjerde generation i 1998, og tilbød niveauer af byggekvalitet og håndteringen, overgået alle sine forgængere.

Det var omkring dette tidspunkt, at Vauxhall blev stærkt kritiseret i flere højt profilerede bil undersøgelser. I 1998 fordømte en Top Gear kundetilfredshedsundersøgelse Opel Vectra, som den mindst tilfredsstillende bil at eje i Storbritannien. Et år senere, da en brand Vauxhall blev dømt som den mindst tilfredsstillende bilmærke i samme blad’s kundetilfredshedsundersøgelse. Sine modeller kom i hård kritik til opdelinger, byggekvalitet problemer og mange andre sygdomme – hvilket betød, at kvaliteten ikke afspejler salgssucces. På trods af dette, var Vauxhall konkurrerer kraftigt i salgslisterne, og i 1999, var tættere på Ford i form af salgstal end den havde været i år.

21. århundrede

Vauxhall grillpladen efter 2008 rebranding
De første år af det 21. århundrede blev Vauxhall yderligere at styrke sin position på det britiske marked, og fortsætte med at indsnævre kløften med Ford. Corsa blev regenereret i 2000, og tilbød en bedre håndtering, bedre bygget og bedre udrustede pakke end nogensinde før.
2002 var et af de bedste år nogensinde for Vauxhall salg i Det Forenede Kongerige. Den opdaterede Corsa (lanceret i 2000) var Storbritanniens næstmest populære ny bil, og gav bilmærke topplacering i den britiske superminier bilen salgslisterne for allerførste gang. Astra var Storbritanniens tredje mest solgte bil det år, mens Vectra og Zafira (en kompakt MPV iværksat i 1999) lurede lige udenfor top ti med relativt stærkt salg.
Vectra trådt ind i sin anden generation i 2002 og blev yderligere forbedret i forhold til tidligere Vectras, men var stadig næppe en klasse-leder, og nu måtte nøjes med et lavere salg på grund af et fald i popularitet af D-sektoren biler, selvom en ansigtsløftning i 2005 udløste en stigning i salget.

Måske er den vigtigste Vauxhall produkt af 2000’erne hidtil er femte generation Astra, som blev lanceret i begyndelsen af 2004 – og rost af motorsport presse på for sin dramatiske styling, som var en verden til forskel fra de relativt kedelig forrige Astra. Det var et øjeblikkeligt hit med British købere, og var landets næstbedste sælgende bil i 2005 og 2006, giver alt-erobrende Ford Focus sin stærkeste konkurrent endnu. Mange britiske Politiet har endvidere vedtaget Astra som standard patruljen køretøjet. Anden generation Vectra blev sat til salg i løbet af 2002, men har ikke solgt så stærkt som sin forgænger. Dens efterfølger, kaldet Insignia premiere på 2008 British International Motor Show på ExCeL London. Det er håbet, at det vil give Vauxhall en frisk ny konkurrent i en sektor, som er skrumpet betydeligt i Storbritannien over de sidste par år.

Den anden generation Corsa havde været Storbritanniens mest populære superminier for de fleste af sin produktion liv, men i 2006 havde begyndt at falde efter de bedste af sine konkurrenter, så en helt ny model blev lanceret. Denne Corsa sælges langt bedre end nogen af de tidligere Corsas, og det var et øjeblikkeligt hit med købere.
I 2006 blev anden generation Zafira Storbritanniens’s 10 mest solgte bil. Det var første gang, at en MPV havde spillet i top 10 mest solgte biler i Storbritannien.
For GM’s tidligere ledelse, kom Prius som et wake-up call, men med den tid, de afslørede deres egen benzin-elektriske konceptbil på Detroit Motor Show i januar 2007, var der bred enighed om, at de var sent til festen.
The Ampera E-Rev, kort til udvidet rækkevidde el-køretøj, og som skyldes, at gå på salg i UK i 2011, er en Vauxhall med en 16 kWh, 400 £ (180 kg) lithium-ion batteri, som leverer 40 miles ( 64 km) af bilkørsel og en 1,4 liters benzinmotor, der udvider bilens rækkevidde til 350 miles (560 km).

Opel / Holden forholdet

Fra begyndelsen af 1970’erne og fremefter, begyndte General Motors til systematisk at samle de produktlinier dets Vauxhall og Opel datterselskaber, i vid udstrækning foretrækker at i det tyske selskab. Ved udgangen af årtiet, var de fleste Vauxhalls baseret på Opel design. The Chevette, Cavalier og Carlton var dybest set nyindrettede versioner af Kadett, Ascona og Rekord henholdsvis byder på en karakteristisk skrånende forende, tilnavnet “droopsnoot”, først afprøves på HPF Firenza. Carlton / vicekonge og Royale var simpelthen rebadged versioner af Opels Opel Commodore C og senator, importeret fra Tyskland, mens de to første generationer af Astra, blev igen – rebadged udgaver af Opel Kadett D og E, før Astra navnepladen blev vedtaget af Opel til den sjette generation Kadett platform i 1991.
Dette var udgangspunktet for “Opelisation” af Vauxhall. Med 1979-død af Viva, var GM politik for fremtidige Vauxhall modeller at være i kraft, rebadged Opels, designet og udviklet i Rüsselsheim, med lidt teknisk input fra Luton. I slutningen af 70’erne og begyndelsen af 80’erne, solgte GM forhandlere i Det Forenede Kongerige og Irland i øvrigt identisk Opel og Vauxhall modeller ved siden af hinanden. Denne politik for dobbeltarbejde blev udfaset, begyndende med lukningen af Opel forhandlere i Storbritannien i 1981. Den sidste Opel bil (Manta coupe) at blive officielt solgt i Storbritannien blev trukket tilbage i 1988.

Tilsvarende blev Vauxhall mærke faldet med GM i Republikken Irland til fordel for Opel i 1982, med andre højrestyrede markeder som Malta og Cypern snart følger trop. I New Zealand, var mærket tilbage til fordel for Holden efter lukningen af Chevette. Mange nye Opel-badged biler har været privat importeret til Det Forenede Kongerige fra Den Irske Republik, og andre EU-lande, mens mange Vauxhalls er blevet importeret brugt til Republikken. Opel badged Vauxhalls er blevet mere almindelige i de senere år i Det Forenede Kongerige, til dels takket være de stigende uafhængige bil supermarkeder sourcing og sælger irsk-markedet Opels fra Opel fabrikker i Europa.

GM Europe begyndte derefter at standardisere modelnavne på tværs af både brands i begyndelsen af 1990’erne. Vauxhall Astra og Opel Kadett, for eksempel, var begge kaldt Astra fra 1991 og fremefter, Vauxhall Cavalier og Opel Vectra blev begge kaldt Vectra fra 1995 osv. Med undtagelse af VX220, der sælges som Opel som Speedster, alle Vauxhall’s modeller Nu har de samme navne som dem Opel.
Siden 1994, adskiller sig Vauxhall modeller fra Opels i deres karakteristiske kølergrill – med et “V”, der omfatter de Vauxhall badge. Dette er også blevet brugt af Holden i New Zealand, som Chevrolet i Brasilien på MK1 Chevrolet Astra (Opel Astra F) og på det indiske udgave af Opel Astra. “V” badging er et ekko af den riflede V-formede motorhjelm, der har været brugt i en eller anden form på alle Vauxhalls biler siden den allerførste. “V” grillen er imidlertid ikke anvendes på Vectra-erstatning Insignia, der blev præsenteret i 2008 og 2009 Vauxhall Astra og 2010-Vauxhall Meriva.

En model er unikke for Vauxhall-serien blev den højtydende Monaro coupé, som blev købt fra og designet af Holden i Australien. Selv om denne model også blev fremstillet i venstre hånd drev (venstrestyrede) for markeder som USA (hvor det blev kendt som Pontiac GTO) og for Mellemøsten og Sydafrika (som Chevrolet Lumina), var den model ikke tilbydes af Opel på det europæiske fastland. Importen af dette køretøj er begrænset til 15.000 for at undgå yderligere sikkerhedsforanstaltninger testning. Fremtidens køretøjer, der er blevet bekræftet af Vauxhall, men ikke af Opel, er Holden Commodore SSV og HSV GTS. SSV har en GM 6,0 L98 V8, og GTS-bruger højtydende GM 6,0 LS2 V8. Begge er på den nye GM Zeta platform, hvilket vil understøtte mange fremtidige fuld størrelse GM køretøjer. Vauxhall bekræftede import af GTS lige efter den genfødte Opel GT Roadster blev annonceret som ikke bliver importeret ind i Storbritannien. Vauxhall påstand SSV og GTS erstatter Monaro, og være langt mere aggressivt stylet end GTS, og har flere definere Vauxhall funktioner.
Karrosseriet for Holden Camira boet blev brugt til Vauxhall Cavalier ejendom i Det Forenede Kongerige (men ikke for den identiske Opel Ascona i resten af Europa) – Omvendt bag karrosseri af T-bilen Vauxhall Chevette ejendom og Bedford Chevanne van blev brugt for de respektive Holden Gemini versioner. Vauxhall’s kompakte bil, Viva, dannede grundlaget for den første Holden Torana i Australien i 1960’erne.
Mange biler badged som Opels selv venstrestyrede modeller, er produceret af Vauxhall til eksport. Vauxhall har bygget nogle Holdens til eksport, også især Vectra-Med hensyn til New Zealand og Astra-BS til både Australien og New Zealand.

Opel og Vauxhall (1975 – 1995)

Fra og med Vauxhall Chevette i 1975, tilbød Vauxhall ændret lidt Opel biler. Alle Vauxhall biler af denne periode svarer til deres Opel modstykker.
Vauxhall – Opel
Nova – Corsa A
Chevette – Kadett C
Astra Mk 1 – Kadett D
Astra Mk 2 – Kadett E
Cavalier Mk 1 – Ascona B
Cavalier Mk 2 – Ascona C
Cavalier Mk 3 – Vectra A
Carlton Mk 1 – Rekord E
Carlton Mk 2 – Omega A
Viceroy – Commodore C
Royale – Senator A

Fra og med Vauxhall Astra Mk 3 i 1991, Vauxhall og Opel biler fik identiske model navne. Ændringen blev afsluttet i 1995, da Vauxhall Cavalier Mk 3 (= Opel Vectra A) blev erstattet af Opel Vectra B, kaldet Vauxhall Vectra.
Lukninger og omstrukturering
Vauxhall meddelte den 12. december 2000, at bilproduktionen i Luton ville ophøre i 2002, med det endelige køretøjet indgået i marts 2002 efter afslutningen af produktionen af Vectra B og flytning af sin erstatning til Ellesmere Port sammen med Astra. Fremstilling af varebiler (solgt under Vauxhall, Opel, Renault og Nissan badges i hele Europa) er fortsat på IBC Køretøjer fabrikken i Luton.
Den 17. maj 2006 meddelte Vauxhall tabet af 900 arbejdspladser fra Ellesmere Port 3.000 medarbejdere. Trods allerede opfylder mål for effektivitet, har Vauxhall fået besked på at yderligere at forbedre produktiviteten. Vauxhall’s urolige forældre GM skærer 30.000 arbejdspladser i USA.

Aflyst salg til Magna

Den 30. maj 2009 var en aftale annonceret som vil føre til spin-off af Opel og Vauxhall brands i et nyt selskab. Den 1. juni 2009 General Motors Vauxhall Motors urolige moderselskab, indgav konkursbegæring i en domstol i New York. På det tidspunkt salg af Vauxhall og dets søster datterselskab, Opel, blev forhandlet som led i en strategi drevet af den tyske regering til at ringe hegnet de virksomheder, fra alle General Motors aktiv likvidation.
Salget til canadiske-ejede Magna International blev vedtaget den 10. september 2009, med godkendelse af den tyske regering. I løbet af meddelelsen om salg, Magna lovede at holde Vauxhall fabrikken i Ellesmere Port åben frem til 2013, men kunne ikke garantere nogen yderligere produktion efter denne dato. Den 3. november 2009 opfordrede GM bestyrelsen ud Magna aftale efter at være kommet til den konklusion, at Opel og Vauxhall Motors var afgørende for GM’s globale strategi.

VXRacing

The VXR serien er analog med OPC fra Opel Performance Center, HSV området, som Holden Special Vehicles i Australien og SS området fra Latinamerika Chevrolet. De modeller omfatter Corsa VXR, Astra VXR, Insignia VXR, Meriva VXR, Zafira VXR, VXR8, VX220 (ikke længere i produktion), og det australske byggede Holden Monaro (heller ikke længere er i produktion). Disse køretøjer er højtydende maskiner, og er ideelt sigte for yngre købere. Vauxhall afslørede en ny model baseret på den australske HSV Maloo på 2005 National Exhibition Centre Motor Show i Birmingham, England. Det blev hævdet, at de uhyrlige V8 Ute havde en topfart omkring 200 km / h (320 km / t) – hvilket er særdeles hurtig til en Utility Vehicle. Men den model aldrig kom til showroom i Det Forenede Kongerige. The Monaro er heller ikke længere fremstilles, men en ny version (en fire-dørs sedan) er nu til salg som VXR8. The VXR8 er baseret på Australiens HSV clubsport R8. Denne bil når 0-60 i 5 sekunder i lignende område til andre muskel bil samtidige såsom Dodge Viper (SRT-10) og Corvette Z06 – og marginalt langsommere end FPV FG F6. The VXR badge er et symbol på den kombinerede teknologiske ressourcer i den globale General Motors-koncernen, og de anerkendte ekspertise konsulenter Lotus og Triple Otte Racing Team.

Nuværende Biler

Vauxhall Agila (2000–Nu)
Vauxhall Ampera (2011–Nu)
Vauxhall Antara (2007–Nu)
Vauxhall Astra (1979–Nu) rebadged Opel Kadett D/E (Mk 1 & 2) / Opel Astra (Mk 3 videre)
Vauxhall Corsa (1993–Nu)
Vauxhall Insignia (2008–Nu)
Vauxhall Meriva (2003–Nu)
Vauxhall VXR8 (2007–Nu) rebadged HSV E-series
Vauxhall Zafira (1999–Nu)

Tidligere Biler

Vauxhall 10-4 (1937–1947)
Vauxhall 12-4 (1937–1946)
Vauxhall 14-6 (1935–1948)
Vauxhall 14 and 14/40 (1922–1927)
Vauxhall 20/60 (1927–1930)
Vauxhall 23/60 (1922–1926)
Vauxhall 25 (1937–1940)
Vauxhall 25/70 (1926–1928)
Vauxhall 30/98 E-type (1913–1922)
Vauxhall A-Type (1911–1914)
Vauxhall B-type (1910–1914)
Vauxhall C-type “Prince Henry” (1911–1913)
Vauxhall D-type (1913–1922)
Vauxhall Albany
Vauxhall Belmont (1986–1991)
Vauxhall Brava (1992-2002) rebadged Isuzu TF
Vauxhall Cadet (1931–1933)
Vauxhall Calibra (1989–1997)
Vauxhall Carlton (1978–1994) rebadged Opel Rekord (Mk 1) / Opel Omega (Mk 2)
Vauxhall Cavalier (1975–1995) rebadged Opel Ascona (Mk 1 & 2) / Opel Vectra (Mk 3)
Vauxhall Chevette (1975–1984) rebadged Opel Kadett C
Vauxhall Cresta (1954–1972)
Vauxhall Envoy (1960–1970) see Victor
Vauxhall Epic (1963–1970) see Viva
Vauxhall Equus (1978 concept)
Vauxhall Firenza (1970–1975)
Vauxhall Frontera (1991–2004, rebadged Isuzu MU Wizard)
Vauxhall Magnum (1973–1978)
Vauxhall Monaro (2001–2005) rebadged Holden Monaro
Vauxhall Monterey (1994–1998, rebadged Isuzu Trooper)
Vauxhall Nova (1982–1993), rebadged Opel Corsa A
Vauxhall Omega (1994–2003), rebadged Opel Omega B
Vauxhall Senator | Vauxhall Royale (1978–1986), rebadged HSV/Opel Opel Senator
Vauxhall Senator (1978–1994)
Vauxhall Signum (2003–2008)
Vauxhall Silver Aero (1983 concept)
Vauxhall Silver Bullet (1976 concept)
Vauxhall Six (1933–1938)
Vauxhall SRV (1970 concept)
Vauxhall T and T80 (1930–1932)
Vauxhall Tigra (1994-2001 2004-2009)
Vauxhall Vectra (1995–2008)
Vauxhall Trixx (Endnu ikke offentliggjort men concept 2011)
Vauxhall Velox (1948–1965)
Vauxhall Ventora (1968–1972)
Vauxhall Viceroy (1978–1982), rebadged Opel Commodore
Vauxhall Victor (1957–1972)
Vauxhall Viscount (1966–1972)
Vauxhall Viva (1963–1979)
Vauxhall VX220 (2002–2005)
Vauxhall VX4/90 (1961–1972) Kraftigere version af Victor
Vauxhall VX Lightning (2003 concept for Opel GT)
Vauxhall Wyvern (1948–1957)

Varevogne

Bedford Beagle (1964–1973)
Bedford Astramax (1984–1992)
Bedford Rascal (1986–1993, rebadged Suzuki Supercarry)
Bedford CF Van
Bedford Midi
Bedford Dormobile
Vauxhall Sintra (1996–1999, rebadged Chevrolet Venture)
Vauxhall Arena (1997–2000, rebadged Renault Trafic)
Vauxhall Combo (1994–present)
Vauxhall Movano (1999–present)
Vauxhall Vivaro (2001–present)

Vauxhalls Tidslinie

1857 – maskinmester Alexander Wilson grundlagde Vauxhall Ironworks i Lambeth, London, og opkaldt efter den Vauxhall distriktet Lambeth.
1903 – Virksomheden tilsluttede sig horseless transport forretning, bygge flere rorpind-styrede enkelt cylinder køretøjer uden at have en bakgear, hvoraf en enkelt overlevende kunne stadig ses på London Science Museum i 1968.
1905 – Vauxhall bygger en fabrik i Luton, hvor fra 1907, vil de fleste af sine bilproduktion være afsluttet.
1907 – Vauxhall Motors Limited dannet, har hjemsted i Luton, og opkaldt efter den boligområde, hvor forgængeren Virksomheden blev stiftet.
1925 – Vauxhall bliver en del af den amerikanske biler kombinere General Motors.
1930 – Bedford Køretøjer – erhvervskøretøjet arm Vauxhall Motors – er grundlagt.
1960 – Vauxhall bygger en ny fabrik i Ellesmere Port.
1963 – Produktion af Vauxhall Viva lille familie bil begynder med nye biler, der tager sigte på at lide af Ford Anglia og Morris Minor. Den tyske version af bilen vil blive solgt som Opel Kadett. Den lokalt samlet Vauxhall Viva vil blive lanceret i Australien i maj 1964.

1966 – Vauxhall’s Slant Fire går i produktion – den første produktion overliggende knastaksel inline-fire motor til at bruge en gummi timing bælte. Også FD Victor er lanceret på Earls Court Motor Show, anses af mange for at være en af Vauxhall fineste all-britiske styling indsats.
1970 – HC Viva er lanceret, som gik på at blive Vauxhall’s bedst sælgende bil af dette årti.

1973 – Vauxhall Firenza “Droopsnoot” er afsløret på Earls Court Motor Show, indførelse af offentligheden til at Vauxhall’s nye aerodynamiske udseende for alle senere 1970’erne modeller.

1974 – Vauxhall flytter ind i mini-bil sektor med introduktionen af sin Chevette, en baghjulstræk vifte af hatchbacks, saloons og godser. Det er den første hatchback Vauxhall der nogensinde er lavet, og i Tyskland vil lykkes Viva-baseret version af Opel Kadett.
1975 – Vauxhall lancerer en ny aktør i den store familie bilmarked i form af Cavalier, en ultra-moderne sortiment af baghjulstræk saloons og en “Sporthatch” coupé. Det er en nyindrettet version af Tysklands Opel Ascona.
1978 – Vauxhall styrker sin position i den udøvende bilmarkedet med lanceringen af sin helt nye Carlton sedan og ejendom, som er re-badged udgaver af den tyske Opel Rekord.
1979 – Vauxhall Viva produktion slutter efter 16 år, og bilens efterfølger er den Astra – Opel’s første forhjulstrukne bil, der kommer som en hatchback eller en stationcar. Er identisk med den tysk-byggede Opel Kadett, alle Vauxhalls er nu ens for Opels.
1981 – 2. generation Vauxhall Cavalier bliver lanceret med forhjulstræk, men er pipped til Europa Car of the Year af Renault 9.
1982 – Vauxhall annoncerer lanceringen af Nova superminier, der med tiden vil erstatte de Chevette. Det fås som en hatchback eller en sedan.
1983 – Produktionen begynder i Vauxhall Cavalier Estate, som er produceret i Australien sammen med Holden rækkevidde.
1984 – De aerodynamisk stil Opel Astra MK2 bliver den første Vauxhall bil, der skal vælges European Car of the Year. Salg også begyndelsen på senator udøvende sedan, en fornemt version af Carlton, der er den første Vauxhall til at dele sine navneskilt med Opels. En 5-dørs variant af Nova er efterhånden lanceret.
1985 – Vauxhall lancerer Belmont – en sedan udgave af Astra, der tilbyder mere kabineplads og er næsten lige så stor som en Cavalier. Det modtager ros for sin store boot af tiden.
1986 – Vauxhall vinder en anden “European Car of the Year”-prisen med sin helt nye Vauxhall Carlton (badged Opel Omega på kontinentet).
1988 – Vauxhall Cavalier Mk3 går på salg i Storbritannien, men vil blive solgt som Opel Vectra i Irland og det europæiske fastland.
1989 – Cavalier chassis gyder Calibra coupé, som er officielt det mest aerodynamiske serieproducerede bil i verden. Produktionen begynder også i Vauxhall Lotus Carlton (Opel Lotus Omega på kontinentet), som ved 175 miles i timen (282 km / t) er den hurtigste Vauxhall nogensinde er lavet, og også den hurtigste firedørs Vauxhall af hele tiden.
1991 – Den tredje generation Opel Astra går på salg med Opel versioner vedtagelse af Astra navneplade for første gang. Salonen version vil blive badged Astra snarere end Belmont. Den Frontera går i produktion som Vauxhall’s første fire-hjulstræk model.
1993 – Vauxhall Nova produktion slutter efter 10 år, og den helt nye udskiftning vedtager Det Europæiske Corsa navneskilt.
1994 – Vauxhall Carlton typeskiltet er opgivet efter 16 år, og Omega tager sit sted. Vauxhall tilføjer også et andet køretøj til sin fire-hjulstræk line-up i form af Isuzu-baserede Monterey. Vauxhall tiltræder den ekspanderende “kompakt coupé-markedet med sit nye Corsa-baserede Tigra model.
1995 – Produktionen af Cavalier slutter efter 20 år, med dens efterfølger iført Vectra navneskilt.
1996 – Vauxhall lancerer den kortlivede Sintra large MPV.
1997 – Vauxhall bebuder slutningen af Calibra produktion efter otte år.
1998 – Den fjerde generation Opel Astra er lanceret, at vinde ros for sin meget bedre tur og håndtering. Dens chassis gyder en syv-personers “kompakt MPV” – det Zafira, der gik på salg året efter. Opel Monterey er trukket tilbage fra salg i UK, men det fortsætter med at sælge i resten af Europa som en Opel.
1999 – Vauxhall restaurering Vectra til at omfatte 2.500 forbedringer, styrke sin tidligere skuffende tur og håndtering. Vauxhall akser Sintra MPV fra sin line-up.
2000 – Vauxhall ind i sportsvogn marked med Lotus-baserede VX220 roadster. Det igen kommer ind i coupé marked med Astra Coupé. Den nye Agila bybil og Corsa superminier også gå på salg.
2002 – Den helt nye Vectra går på salg, sammen med en stor hatchback badged som Signum, der ankom de følgende år.
2003 – Vauxhall Omega produktion slutter efter ni år uden direkte erstatning, mens den Meriva mini-MPV er lanceret.
2004 – Den femte generation Opel Astra går på salg, og også gyder en ny version af Zafira, samt en TwinTop Astra, som fordobler som en coupé og cabriolet. Den Frontera slutter produktion efter 13 år.
2005 – Opel Vectra får en ansigtsløftning, der modtager en ny front-end design i overensstemmelse med den nuværende Vauxhall / Opel design fasen, og en ny motor.
2006 – tredje generation Opel Corsa går på salg, efter at have sin verdenspremiere lanceringen på 2006 British International Motor Show på ExCeL London, og snævert glip af den europæiske Car of the Year.
2007 – Vauxhall nye 4×4 Opel Antara er indstillet til at blive frigivet i juli i det år. Vauxhall’s kraftfulde VXR8, der kommer med 306 kilowatt (416 PS; 410 hk).
2008 – Vauxhall begynder rebranding med en modificeret firmalogo, ingen bil sport de nye badge indtil lanceringen af Insignia, vil modellerne kun ændre sig efter de er opdateret. Vauxhall Insignia er lanceret i 2008 British International Motor Show på ExCeL London, til erstatning af Vectra og vinder en anden “European Car of the Year”. Vauxhall lancere nye Agila bybil.
2009 – Vauxhall Astra helt ny model lancering
2010 – Ny Vauxhall Movano til at gå på salg i midten-2010. Ny Vauxhall Meriva er lanceret på Geneve Motor Show og gik på salg i midten-2010.
2011 – Den Vauxhall Ampera bliver Vauxhall’s første elektriske bil. Ny Vauxhall Combo til at gå på salg i slutningen af 2011

Lukket for kommentarer.