Historien om Opel

Historien om Opel

Adam Opel AG er en tysk bil firma grundlagt af Adam Opel i 1862. Opel har bygget biler siden 1899, og blev en AG i 1929.
I slutningen af 2005 blev virksomheden omdannet til et GmbH (PLC).
Selskabet har hovedkvarter i Rüsselsheim, Tyskland, og har været et helejet datterselskab af General Motors Company siden 1929.
Opel har meddelt, at den vil investere omkring 11 milliarder euro i de næste fem år. En milliard af det er udpeget alene til udvikling af innovative og brændstofbesparende motorer og gearkasser.
Virksomheden blev grundlagt i Rüsselsheim, Hessen, Tyskland den 21. januar 1862 af Adam Opel. I begyndelsen, bare Opel produceret symaskiner i en kostald i Rüsselsheim. Frem for alt var hans succes baseret på hans helt tilpasset symaskiner.

På grund af den hurtige vækst i sin forretning, i 1888 blev produktionen flyttet fra stalden til en mere rummelig bygning i Rüsselsheim. Opmuntret af succesen, lancerede Adam Opel et nyt produkt i 1886: Han begyndte at sælge høj-hjulet cykler, også kendt som penny-skilling. Desuden Opel’s to sønner deltog i høj-hjulet cykel løb og dermed fremmet denne form for transport. Derfor, at produktion af høj-hjulet cykler snart overskredet produktionen af symaskiner. [3] På tidspunktet for Opel’s død i 1895, var han leder på begge markeder.
De første biler blev produceret i 1899, efter Opels sønner indgået et partnerskab med Friedrich Lutzmann, en låsesmed ved retten i Dessau i Sachsen-Anhalt, som havde arbejdet på bil-design i nogen tid. [4] Disse biler blev ikke meget vellykket og så partnerskab blev opløst efter to år, hvorefter Opel’s sønner indgået en licensaftale med det franske Automobiles Darracq SA til fremstilling køretøjer under navnet “Opel-Darracq”. Disse biler bestod af Opel organer monteret på en Darracq chassis, drevet af en 2-cylindret motor.
1901 Adam Opel adskiller fra Lutzmann og underskrevet en ny kontrakt med en franskmand, Alexandre Darracq. Firmaet første viste biler af eget design på i 1902 Hamburg Motor Show, og begyndt at fremstille dem i 1906, med Opel-Darracq produktionen ophørte i 1907.

I 1909, Opel 4 / 8 hk model, der er kendt som “Doctor’s Car” blev produceret. Dens pålidelighed og robusthed blev meget værdsat af læger, der kørte en masse at se deres patienter, tilbage, når hård overflade veje stadig sjældne. Den “Doctor’s Car”, solgt for kun 3.950 mærker, omkring halvt så meget som luksus modeller af sine dage.
I 1911, var selskabets fabrik stort set ødelagt af brand, og en ny blev bygget med mere up-to-date maskiner.
I 1914 var Opel blevet den største tyske producent af motorkøretøjer.
I begyndelsen af 1920’erne, blev Opel den første tyske bilproducent til at optage en masseproduktion samlebånd i opbygningen af deres biler. I 1924, brugte de deres samlebånd til at producere en ny, åben to-sædet kaldet “Laubfrosch.” Den Laubfrosch var færdig udelukkende i grønt lak. Bilen blev solgt for et dyrt 4.500 mærker, (dyrt i betragtning af den billigere fremstillingsprocessen), men af 1930’erne denne type køretøj ville koste en simpel 1.990 mærker – dels på grund af samlebåndet, men også på grund af skyhøje efterspørgsel efter biler . Adam Opel banede vejen for motoriseret transport bliver ikke bare et middel for de rige, men en pålidelig måde for folk i alle klasser til at rejse.

1902 Opel Darracq

Opel havde en 37,5% markedsandel i Tyskland og var også landets største bil eksportør i 1928. Den “Regent”, var Opel’s første otte-cylindrede bil tilbydes. The RAK 1 og RAK 2 raketdrevne biler lavet sensationelle rekord kører.
I marts 1929 købte General Motors, imponeret af Opels moderne produktionsfaciliteter, 80% af selskabet, at øge denne til 100% i 1931. Opel fik familien 33300000 $ fra transaktionen. Efterfølgende blev en anden fabrik bygget på Brandenburg til fremstilling af “Blitz” (~ “Lightning”) lys lastbiler.
I 1935 blev Opel den første tyske bilproducent til at producere over 100.000 biler om året. Dette var baseret på den populære Opel “P4” model. Salgsprisen var blot 1.650 mærker og havde en 1,1 liters firecylindrede motor med 23 hk og en tophastighed på 85 km / t (53 mph). Opel producerede også den første masse-produktion køretøj med en selvbærende alle stål krop. De kaldte det “Olympia”. Med sin lille vægt og aerodynamik kom en forbedring i både ydelse og brændstofforbrug. Opel modtager et patent, der betragtes som en af de vigtigste nyskabelser i bilens historie.

1939 så præsentationen af de ekstremt succesfulde, “Kapitän”. Med en 2,5 liters sekscylindrede motor, varme all-stål, front uafhængig affjedring, hydrauliske støddæmpere, varmt vand m / el blæser og centrale speedometer. 25.374 Kapitäns forlod fabrikken, før intensiveringen Anden Verdenskrig bragt bilindustrien til et midlertidigt stop i efteråret / efteråret 1940, efter ordre fra regeringen.

Anden Verdenskrig

World War II bragt til Rüsselsheim det eneste år i hele historien om Opel-1945-hvor det ikke frembragt køretøjer på alle, da den første Lutzmann forfattet Opel blev lavet i 1899. Inden konflikten brød ud, havde Adam Opel AG etableret sig som den største bilfabrikant i Europa. Kombinationen af Opel know-how med GM ressourcer havde givet fremragende resultater. På trods af kvælende bureaukrati, havde den økonomiske stemning i Tyskland i 1930’erne kraftigt befrugtede væksten i denne og andre auto virksomheder. Men i tilfælde af Opel, mindst, var det klart, at udvidelsen af denne industrielle maskine ikke var rettet på nogen måde mod militære mål.

Militære LKW Opel Blitz, Italien, 1944

Selv efter juni 1940, blev de officielle forbindelser mellem Opel og Amerika ikke brudt og økonomisk gevinst fortsatte under krigen, som blev kontrolleret af JP Morgan firmaet blev Rüsselsheim anlægget aldrig givet en vigtig rolle i Tysklands krigsforberedelser. Hverken var Fords fabrik i Køln værende pålidelig nok til en stor opgave, som tank fremstilling, i betragtning af deres tidligere udenlandske foreninger. I første omgang, selvfølgelig havde det vist sig, at krigen ville være en kort afgjort i Tysklands favør. Automatisk anlæg blev lukket ned, for at spare ressourcer, men ikke konverteret til andre job.
Når i 1942 blev det tydeligere, at kampene vil fortsætte i et stykke tid, bil og lastbil fabrikker blev skiftet til krig arbejder på en beskeden måde, Opel optage produktionen af flydele og tanke. Kun ved Brandenburger lastbil planten har fremstilling af køretøjer brøl foran ved fuld hastighed. Fra slutningen af 1938 videre til store Opel Blitz lastbiler havde været drevet af den samme grundlæggende 3,6 liters motor, der bruges i Admiral. For at imødekomme de stigende krav i krigstid, var tre-ton lastbiler i Opel-design bygget på licens af Daimler-Benz på det tidligere Benz fabrikken i Mannheim.

En af de mest alsidige lille tyske militære køretøjer, Kettenkrad, en nysgerrig men nyttig blanding af traktor og motorcykel, var drevet med en 1488 cc Olympia fire-cylindret motor. Produceret af NSU, havde motorcykel-type front-hjulsstyring til skånsom vender og forhandlet stramme hjørner med bremser på, at skruens larvefødder. The Kettenkrad trukne antitank kanoner og transporteret tropper og signal gear i flere teater i krig. NSU fortsat at gøre det efter krigen til brug i miner og skove. Det var en af de få biler, der kunne gøre arbejdspladser tidligere varetaget af heste, som på grund af mangel på havre, der var endnu mindre brændstof til rådighed end for motorkøretøjer.
Efterhånden som krigen skred frem, militære myndigheder lagt større vægt på udvikling af luftkølede motorer, som de mente havde mere immunitet over for skader fra vejret, granatild og misbrug. For at imødekomme denne efterspørgsel, Opel ingeniører udviklet en usædvanlig ændring af den normale køling af 3,6 liters lastbil motor. Det blev kaldt “luft-olie køling,” og brugt motorolie til at tage varme væk fra jakker omkring cylinderen tønder. Lederne var direkte køles med luft, at der er tre separate aluminium finner hoveder, der hver betjener to cylindre. Af denne interessante motor, som udviklede 72 hk (54 kW, 73 PS) ved 3000 omdr. / min på 74-oktan brændstof, var kun tre eksempler bygget.

Andre særlige job blev foretaget på Rüsselsheim fabrikken. En, der var for eksotisk til at være typisk var opførelsen af en intercooler til kompressoren af den berømte Junkers Juno flymotorer. Særlige metoder skulle udvikles til at fremstille dette afgørende forsamling fra meget tynde plader af aluminium. Med arbejde som dette foregår naturligvis Tysklands fjender noterede de forskellige Opel planter og begyndende i august 1944, begyndte at besøge dem ad luftvejen. Den resulterende ødelæggelser var en tragisk ekko af virkningerne af branden på præcis 33 år tidligere. Ødelæggelse var tung på både Rüsselsheim og Brandenburg fra angreb fra allierede bombefly. Aldrig var udsigterne mere dystre på Adam Opel AG end i de første måneder af 1945.

Opel var blevet omdannet og genopbygget før. Der var meget lidt, faktisk, ud over fastsættelsen af de mænd og kvinder, der troede på magten i Opel idéen og 83 år, som den var blevet skabt. Mange af de redskaber, som de engang havde arbejdet var væk. Brandenburger lastbil anlægget faldt i den russiske zone et delt efterkrigstidens Tyskland. Det gjorde ikke opholde sig der længe. Alle maskiner og udstyr til højre ned til vinduesrammer og badeværelse inventar-blev demonteret og sendt til et sted i nærheden af Ural bjergene.
Biler samt lastbil produktionslinjer blev tabt af Opel. Som erstatning for krigens ødelæggelser, som led i planer for de allierede styrker i Sovjetunionen bedt de allierede militære regering for de værktøjer, jigs, matricer, opspændinger og tegninger til Kadett. Dette, sagde de, at de ville bruge til at starte den automatisk produktionen på en Opel datterselskab i russisk-besatte Leipzig. Det udstyr, blev behørigt leveret til sovjetterne i juni 1946, og det var den sidste Opel var at se på det, men ikke af Kadett.

Bare et år senere en ny sovjetisk bil, Moskvitch 400, rullede ned af en Moskva samlebånd. Det var Opel Kadett i alle detaljer, kun navnet blev ændret. Ved slutningen af 1950 russerne var eksportere disse Kreml Kadetts til Belgien, understreger i deres markedsføring, at reservedele let kunne opnås fra Tyskland. Først i 1959 blev en Moskovitch model indført, at bar ingen spor af Opel teknik. Og ved den tid Opel var næsten klar til at indføre en ny Kadett af sine egne.

Kun den stærke modstand af den amerikanske regering, inden for hvis okkupationszone Rüsselsheim lå forhindrede den totale afvikling af hele Opel-fabrikken som erstatning i Rusland. GM havde ingen indflydelse på disse drøftelser og var ikke sikker på lige hvad stilling for at tage imod sit engang datterselskab. GM’s Alfred Sloan erindres:
“(Opel) var blevet beslaglagt af den tyske regering kort efter krigen begyndte. I 1942 hele vores investering i Opel beløb sig til omkring $ 35 millioner, og under en dom, som amerikanske finansministerium havde gjort vedrørende aktiver i fjendens hænder, fik vi lov til afskrive investeringen over aktuelle skattepligtige indkomst. Men denne afgørelse ikke ende vores interesse i eller ansvar for, Opel ejendom. Da krigens slutning nærmede sig, fik vi at forstå, at vi stadig blev anset for ejere af Opel lager, og vi fik også at forstå, at som ejerne, kan vi være tvunget til at påtage sig ansvaret for ejendommen “. Det var et ansvar, Sloan og hans medarbejdere ikke var på alle sikker var risikoen værd i det kaos af efterkrigstidens Europa.

En ressource, som ikke vises på bøger af General Motors eller på ruller af besættelsesmyndighederne var mest ansvarlige for inddrivelse af Opel i 1945: den ekstraordinære loyalitet af sine ansatte. De var ikke omrejsende opportunister, der havde set på deres arbejde på Rüsselsheim som blot et andet job. De var mænd og kvinder, der havde for det meste kommer fra nærområdet, mange fra den rolige del af landet, og havde bogstaveligt talt vokset op med Adam Opel AG vigtigere for dem end deres egen skæbne var, at af Opel, for sit sammenbrud vil betyde tab af de vigtigste arbejdsgiver for folk i Rüsselsheim, som var at finde deres vej hjem fra kaos af krig.

Lige i krigens slutning en lille skelet besætning begyndte at fjerne murbrokkerne fra anlægget. I maj 1945 havde dette værk avancerede nok til, at begyndelsen af produktionen af et desperat behov Opel dele. Kom materialer til dem var mere afhængige af byttehandel og sort markeder, end det var på normale forsyningskilder, som havde alle, men ophørte med at eksistere.
Post World War II
Efter afslutningen af krigen, med Brandenburger anlægget demonteret og transporteret til Rusland, og 47% af bygningerne i Rüsselsheim ødelagt, [5] tidligere Opel ansatte begyndte at genopbygge Rüsselsheim anlægget.
Som svar på det presserende behov for nye lastbiler i en Tyskland kæmper for at genopbygge, for de amerikanske myndigheder Rüsselsheim givet tilladelse til anlæg til fremstilling af en 1 ½ ton lastbil, der drives af de 2 ½ liters Kapitän motor. Det var et mindre mirakel, at selv dette var muligt. I januar 1946 planten selv var klar til at bygge lastbiler, men mange af de næsten 12.000 dele er nødvendige for at gøre hver en manglede. Før de store firmaer kunne begynde, de små var nødt til at komme i gang også. Og sygdom og dårlig ernæring, så lammet personalet på 6000 arbejdere at det var normalt for 500 at være for syge til at komme til at arbejde og mere end 400 til at rapportere syge i løbet af dagen.

Overvinde disse og andre hindringer, Opel endelig fejrede afslutningen af den første efterkrigstidens Opel Blitz lastbil den 15. juli 1946 i overværelse af USA’s Army General Geoffrey Keyes og andre lokale ledere, og tryk på journalister. [5] Prismærket på 6600RM, var lastbilen designet til at køre enten på benzin eller på træ gas, for hvilke en gasgenerator kunne leveres. Med en ceremoniel buket blomster, der flyver fra dens bakspejlet, forlod dette historiske Opel Blitz fabrikken porten på vej til en køber i Wiesbaden den 26. juli. Yderligere produktion fulgte med en hastighed på 150 om måneden, og ved udgangen af 1946 produktionen samlede var 839. Frigidaire køleskabe blev ligeledes foretaget på Rüsselsheim, som var Olympia motorer til NSU Kettenkrad.

Det næste skridt for Opel var genoptagelsen af personbil produktion. Det kunne have været nemmest at bringe tilbage Kapitan først, da motoren var allerede i produktion for lastbil. Men besættelsen forordninger begrænset tyske civile til biler i 1 ½ liter eller derunder, som gjorde Olympia det indlysende kandidat. Under Dr. Ing e.h. Karl Stief, der havde været maskinchef på Opel siden 1934, var nyttige ændringer af denne hårde lille bil. The Dubonnet forhjulsophæng blev erstattet af en konventionel spole-og-wishbone layout og styringen er blevet tilsvarende omarrangeret.

Offentliggjort i november 1947, produktion af efterkrigstidens Olympia, med streng malet navkapsler, begyndte i december 1948 og have en beskeden tilbagevenden til eksportsalg i det pågældende år. I oktober 1948 kom Kapitän tilbage til Opel lineup, uændret bortset fra sådanne detaljer som formen på forlygter og forbedringer i bladfjedre og støddæmpere. Priserne i 1948 var 9.950 DM for Kapitan og 6.785 DM for Olympia (D-marken har erstattet den rigsmark den 20. juni 1948).
Andre begivenheder, som ville kraftigt påvirke Opels fremtid fandt sted i 1948. I februar og marts, kom en GM-studiekreds til Tyskland for at undersøge alle aspekter af EU’s økonomiske situation og Opel’s særlige problemer. På deres tilbagevenden de fremlagde en rapport, den 26. marts, anbefaler, at General Motors genoptage kontrol med Opel.

Den 5. april, men GM’s finansielle politik udvalg konkluderede, at “i betragtning af de mange usikkerhedsmomenter omkring driften af denne ejendom, er Corporation ikke berettiget i at genoptage ansvar for dets drift på dette tidspunkt …” GM, det syntes, ikke ønskede Opel.
Anden tanker om denne afgørelse sprang straks ind i hovedet på sådan kontaktpersoner som Alfred P. Sloan Jr., og Charles Wilson, GM’s præsident. Senere i april Sloan forsøgt at løse meningsforskelle med et oplæg, som han håbede ville etablere betingelser for at genoptage kontrol af Opel, der ville true hvile tvivl GM’s mere konservative finansielle sind.

Sloan foreslog, at GM tager roret i Opel igen for en to-årig “prøvetiden” periode for at se, om de økonomiske betingelser, dengang kaldte “tæt på stagnation” i Tyskland, ville forbedre sig. Sloan indstille andre vigtige mål: “General Motors bør risikovurderingerne ingen yderligere kapital i Opel Credit faciliteter bør være tilgængelige Vi bør have fuldstændig frihed i personale-politikker og administration produkter fremstillet af Adam Opel AG bør udelukkende jurisdiktion ledelse,… og hvis priserne skulle være godkendt af offentlig myndighed, bør en rimelig forrentning af den kapital, være tilladt. ”
Med disse retningslinjer i betragtning af Opel spørgsmål blev stillet igen den 3. maj til GM økonomiske politik udvalg, som derefter trak sine indvendinger mod en tilbagevenden til Rüsselsheim. Mange, mange detaljer endnu ikke var udarbejdet, både inden for GM og i USA besatte zone af Tyskland, inden denne rent faktisk kan forekomme. På sidste officielle ord blev udgivet den 1. november 1948: General Motors genoptaget ledelsens kontrol med Adam Opel AG Edward W. Zdunek, tidligere regional manager for Europa General Motors Overseas Operations Division, blev opkaldt administrerende direktør.

Udnævnelsen af Zdunek til dette indlæg var en flytning af særlig betydning. En erfaren bilindustrien udøvende, var han ikke blot kunne lide, men faktisk elsket af dem, der arbejdede for ham. Den følsomme side af Ed Zdunek var det perfekte valg til at guide de skrøbelige Opel skib gennem roiling farvande i efterkrigstidens Tyskland. Han fortsatte i denne kritiske situation indtil 1961.
Ændringer i Opel-biler i GM’s ledelse har ikke været indtil januar 1950, da en face-løftet Olympia blev indført. Front og bagskærme var langstrakt og en tung horisontal krom gitter blev tilføjet. Et tilbageskridt var udskiftningen af de fire-trins gearkasse med en tre-trins enhed, med en kolonne gearstang. Motor tuning understreget højt drejningsmoment ved lave omdrejningstal, så den ekstra forholdet var ikke alt for hårdt savnet. The Cabrio-coach-model blev returneret til Olympia rækkevidde og en kombi blev også tilbudt, bygget af Karosserie Miesen. I februar 1951, som forberedelse til den første efterkrigstidens bil udstilling i Tyskland var det Olympia klædt yderligere med en kuffert rum, der afgrænses reservehjulet og 15-tommer hjul i stedet for 16-tommer hjul og dæk. Med mindre yderligere ændringer af denne model varede til marts 1953.

Detail forbedringer såsom en ny instrumentbræt og en ratstamme skift, forskønnet Kapitan linje i maj 1950. Større ændringer blev gemt til marts 1951, om at fremskynde åbningen af dørene i Frankfurt viser den 19. april for en elleve-dages løb. Sin tidligere fast-back stil blev ændret til en mild hak-back kontur, og en ny horisontal kølergitter-ikke den kønneste i Opel historie-dominerede forfra. Med en højere kompressionsforhold (stadig kun 6,25 til én) maskinkraft var 58 hk (43 kW; 59 hk) ved 3.700 omdr. / min og topfart var 80 km / h (130 km / t). Output øget til 60 hk (45 kW; 61 PS) under den videre livet i denne model, som sluttede i juli 1953.
Mere eller mindre af »fait accompli«, i mangel af redskaberne til at bygge Kadett, Opel befandt sig i midten priser beslag i Tysklands efterkrigstidens auto marked, klemt inde mellem VW og Mercedes-Benz. Det var en holdning, som ikke var uvant for både GM og Opel, og én hvor det var forbavsende godt. I 1953 produktionen steg over 100.000 enheder for første gang siden krigen, og i 1954, da den spredte anlægget ved Main-floden blev betragtet fuldstændig genopbygget, blev 24.270 beskæftiget i Adam Opel AG og 167.650 biler blev indbygget en all-time high . Opel havde kigget skræmmebilledet af glemsel i øjet og kommer tilbage stærkere end nogensinde.

Opel omstrukturering (2009-nu)

I begyndelsen af 2009, fremtiden for GM’s tyske mærke var Opel kastet ind usikkerhed som den globale finansielle krise kørte GM mod konkurs. Nye Opel (Opel plus Vauxhall, minus Saab), blev [6], der kontrolleres af en administrator, med en kontrollerende bestyrelse bestående af repræsentanter fra GM, medarbejdere og den tyske regering og selskabet var genstand for en udbudsproces.
Handlen, tegnet af den tyske regering, blev forhandlet på plads af den tyske kansler Angela Merkel. GM var forventet at holde en 35% minoritetspost i det nye selskab, Opel personale 10% med en plan, der foreslog at sælge hovedparten af virksomheden til en af to partnere:
FIAT
Et konsortium aktiemajoriteten ejes af en Sberbank af Rusland (35%), Magna International i Canada (20%), og Opel ansatte (10%)
Det nye selskab vil ikke være tilladt at sælge Opel-biler i USA (permanent) og Kina (i det mindste midlertidigt) markeder, som er de to største markeder i verden.

Den 1. juni 2009, indgav GM konkurs i en domstol i New York. Da salget af Opel var blevet forhandlet to dage før, med den foretrukne tilbudsgiver Magna konsortier, begge selskaber var i kraft øremærket fra GM aktiver likvidation.
Hvis Opel er nødvendige for at reducere produktionen af sin egen kerne modeller kan enhver uudnyttet kapacitet kan anvendes til fremstilling af køretøjer til andre bilproducenter. Inde kilder tæt på Magna viste, at nogle af de mulige tredjeparts bilproducenterne omfatter Ford og PSA Peugeot Citroen.

GM meddelte, at den endelige tilbud skulle placeres hos dem i juli 20, som resulterede i tre tilbudsgivere:
Magna, der stadig bakket op af Sberbank, havde lavet en sidste-øjebliks-ændringer i sin bud for at formilde bekymringer om dets russiske partner indflydelse. Dette vil resultere i både partnere, der har en 27,5% andel i det nye selskab, med GM bevarer 35%

Belgisk-baserede investor RHJ International

Kinas Beijing Automotive Industries – diskvalificeret over “intellektuel ejendomsret” et par dage senere.
Mod slutningen af august 2009 var der tvivl om, hvorvidt et salg af Opel rent faktisk ville gå videre, selv om en tysk embedsmand senere afsløret, at forhandlingerne fortsatte. Dette blev fulgt op af RHJ International hæve sine bud på Opel til € 300 m fra € 275 mio.
Den 10. september 2009 indgik GM at sælge en 55% af aktierne i Opel til Magna-koncernen med godkendelse af den tyske regering. Aftalen ville have holdt Opel en fuldt integreret del af GM’s globale produktudvikling organisation. Men, den 3. november 2009 GM bestyrelsen afblæste Magna aftale efter at være kommet til den konklusion, at Opel var afgørende for GM’s globale strategi.
Med de igangværende omstruktureringsplaner Opel bebudede lukningen af sit anlæg i Antwerpen i Belgien fra januar 2011 og fremefter.

Firma
Opel Astra J (siden 2009)

Opel er et af de mest traditionelle bilfabrikanter i Tyskland, og en af Europas største bilproducenter. Selskabet driver 13 køretøjer, drivaggregatet, og komponent fabrikker i otte lande og beskæftiger omkring 43.000 mennesker (fra januar 2011). Mange ekstra arbejdspladser, som visse 5.000 uafhængige salg og service forretninger som et direkte resultat af deres forretninger med bilproducent.
Opel og dets søster mærke i Det Forenede Kongerige, Vauxhall, sælge køretøjer i mere end 35 markeder i Europa. Virksomhedens fabrik i Rüsselsheim er blevet forvandlet til et af de mest moderne fabrik i verden for 750 millioner € og startede sin produktion i 2002. Kapaciteten er omkring 180.000 biler om året. Andre Opel planterne er i Bochum, Eisenach, og Kaiserslautern, Tyskland, St. Petersborg, Rusland, Wien / Aspern, Østrig, Szentgotthard, Ungarn, Zaragoza, Spanien og Gliwice, Polen. Opel biler er også lavet i Vauxhall’s Ellesmere Port og Luton anlæg i Storbritannien. The Dudenhofen Test Center er placeret i nærheden af Rüsselsheim hovedkvarter.

Også placeret i Rüsselsheim er den internationale tekniske Development Center (ITDC) og Opel Design Center. Omkring 6.300 mennesker er ansvarlige for udvikling og design af Opel-biler. Alt i alt, Opel spiller en uhyre vigtig rolle i den globale GM-koncern, som den har for eksempel udviklet og manipuleret Epsilon (I)-platformen Epsilon II-platformen, Delta (I)-platformen Gamma platform og spillede en vigtig rolle i udvikling af især den højere ende, mere forfinet udgave af Delta II-platformen og Gamma II platformen. Hertil kommer, er det virksomhed, der udvikler nye produktionsudstyr til det globale GM auto-produktion.
Så Opel er i de fleste tilfælde er fuldt ud ansvarlig for alle de biler arkitekturer og teknologier op til Opel Insignia / Buick Regal / Buick LaCrosse. Navnlig er alle fremtidsorienterede, moderne, fuldt effektive GM arkitekturer for mere kompakt køretøjer udviklet af Opel i Rüsselsheim.

Selv ideen og konceptet bag Chevrolet Volt / Opel Ampera er forankret i Opel / Tyskland med Frank Weber, den tidligere “Global Vehicle Line Executive og Global Chief Engineer elektrisk køretøj udvikling”, og derfor leder af Volt-udvikling, som er oprindeligt en Opel -medarbejder, der var flyttet til USA for at fremme udviklingen af denne prestigefyldte, revolutionerende koncept i GM’s hjemland i stedet for den tyske forpost, der er Opel. I 2009 vendte Weber under omorganisering af Opel ledelse til at Opel som “Vice President Planlægning og Commercial Vehicle Operations” for selskabet.

Opel Meriva B (siden 2010)

Så man kan sige, at Opel er ved at udvikle og teknik fremtid General Motors.
Opel etableret Opel Performance Center GmbH (OPC) i 1997, som er ansvarlig for udviklingen af højtydende biler af Opel.
Opel Special Vehicles GmbH (osv) er et helejet datterselskab af Adam Opel AG, der producerer særlige serier og forpligter køretøj ændringer. Sammen med ITDC osv udviklet miljøvenlige og omkostningseffektive CNG-drevet koncept baseret på naturgas (Compressed Natural Gas) og blev første gang gennemført på Opel Zafira 1,6 CNG.
I 2011 solgte Opel over 1,18 millioner personbiler og lette erhvervskøretøjer i Europa og opnå en markedsandel på 6,4 procent. I Tyskland, genvandt Opel nummer to position med en markedsandel på 8,6 procent. Det tilbyder International og Diplomat Sales (IDS) til kunder i internationale organisationer, militær og diplomatisk tjeneste.
Fra og med i år, vil selskabet begynde at sælge biler i Kina, Chile og Israel. I slutningen af 2011, vil Opel sælger også biler i Sydafrika, Argentina og Mellemøsten.

Europæiske Car of the Year

Opel har produceret tre vindere af European Car of the Year.

1985 – Opel Kadett E
1987 – Opel Omega A
2009 – Opel Insignia

Andre Opel-modeller er kommet i enten anden eller tredje i konkurrencen.

1980 – Opel Kadett D
1982 – Opel Ascona C
1989 – Opel Vectra A
1991 – Opel Calibra
1992 – Opel Astra A
1995 – Opel Omega B
1999 – Opel Astra B
2000 – Opel Zafira A
2007 – Opel Corsa D
2010 – Opel Astra J

Historie af logoet

Zeppelin 1937 logo

Den første Opel-logoet efter grundlæggelsen af selskabet bestod af skæve bogstaverne A og O, initialer Adam Opel. A-var i bronze, holdt O i rødt.
Starten i 1886, blev derefter set, bl.a. gudinde Victory Victoria og en cyklist på logoet. Dette billede var omgivet af indskriften “Victoria Blitz”, navnet på en af de første Opel cykler. Fra 1909 navnet blev logoet. En livlig Opel navn i guld prydede motorcykler og biler. Et år senere blev logoet igen ændret. Fra nu af, så vi en blå, omgivet af laurbær øje, som indeholdt ordene “Opel” med store bogstaver (store bogstaver).
I 1935 introducerede de en stiliseret Zeppelin, der symboliserer fremskridt, omgivet af en gul ring, som formodes at repræsentere et hjul. Zeppelin også opstod som en hætte ornament, for eksempel ved Olympia. Fra 1950, var en anden logoet anvendes, ikke findes på køretøjer, men snarere til forhandleren organisationen. En anden Opel logo var en hvid oval, der var gult på den ene halvdel.
I 1960’erne ændrede Zeppelin stadig at blinke. Officielt Lightning siden 1963, logoet for Opel. I 1970 blev logoet for den forhandlerorganisation igen ændret for at se flash med en ring på en gul firkant for at se bogstaver under “Opel” var ca. Det officielle logo var omgivet af en sort rektangel, og findes primært på trykte materialer. I 1987, da Opel-logoet moderniseret.
På køretøjerne selv havde siden 1940’erne, dog altid kun se Opel-logoet uden typografi, igen og igen i forskellige materialer (i form eller størrelse tegn), og proportioner, endda på samme tid producerede modeller. Produktionen af en enkelt CI er den længste tid på Opel har ikke været konsekvent fulgt.
I 2007 præsenterede Undersøgelsen viser den aktuelle GTC Concept Opel-logoet var indgraveret i den øverste ring af bogstaver på “Opel”. Insignia har en enkelt model siden 2008 også har dette logo.

Motorsport

Opel har meddelt, at den agter at vende tilbage til DTM (tysk Touring Car Masters) serie i 2012.
Klubber med navnet Opel
SC Opel Rüsselsheim er en fodbold klub med omkring 450 medlemmer fra Rüsselsheim, som kombinerer en broget historie med Opel. RV 1888 Opel Rüsselsheim er en cykel klub.

Marketing

Opel er sat til at lancere nye annoncekampagner med Eurovision Song Contest Winner 2010 Lena Meyer-Landrut i Tyskland og med singer / songwriter Katie Melua af Georgien.

Slogans

Opel’s corporate slogan er Wir leben Autos, som betyder “Vi lever biler”. Den tysk-sproget tagline bruges i mange europæiske lande.
Hvad “Wir Leben Autos” betyder
Til «Wir» (Vi) står for den spænding og bekræftende, positive indstilling af de ansatte og forhandlere – et godt udgangspunkt for udvikling af intelligente, overraskende og innovative produkter, de leverer til deres kunder.
Ordet “leben” (live) lever højt energiniveau hos Opel. Det er en vitalitet, som enhver, der har oplevet en Opel kan føle sig gennem de forskellige praktiske funktioner, spændende nyskabelser og fascinerende, dynamisk design.
Endelig har “Autos” (biler) bliver en væsentlig del af deres liv. De kombinerer deres personlige erfaringer med deres kunder for at gøre deres daglige mobilitet enklere og mere komfortabel.

Marketing med fiktive band

Opel driver en af de første bilfabrikant “viral markedsføring” med fiktive band The CMONS Bandet består af tegn hvid, rød og blå (mænd), og Moo og Cherri (kvindelige). De var designet af den tyske kunstner, der bor i Barcelona, Boris Hoppek. Musikken er fra (reelt eksisterende) band, The results.
På C.M.O.N.S. henledte opmærksomheden, bl.a. plakat kampagner og bidrag i online communities som YouTube og MySpace. Særligt bemærkelsesværdigt er samarbejdet med MTV. I mellemtiden Opel bruge C.M.O.N.S. direkte til Corsa reklame. Opel var sponsor af MTV Europe Music Awards 2006, den 2. november 2006 og Corsa var den “officielle bil” af begivenheden.

Model navne

Fra begyndelsen af produktion indtil 1930, oftest Opel-modeller, der model-numre såsom 4 / 12 hk. Nummeret før skråstregen blev afgiften hestekræfter, antallet bag den var den egentlige præstation i hestekræfter. Undtagelser var de første Opel, der bar navnet Patent Motor Car “System Lutzman,” og Opel Regent, 1928 til 25 biler blev produceret.
Dette helt kompliceret system blev erstattet efter overtagelsen af General Motors i 1931 af den givne slagvolumen (for eksempel 1,2 liter), som blev holdt kun indtil 1937. En undtagelse her var Opel P4, hvis navn indikerer det som en fire-sæders bil. Navnet af 1935 producerede Opel Olympia blev valgt på baggrund af de Olympiske sommerlege i 1936 og overtaget af de følgende modeller.
Mens fra slutningen af 1930’erne til 1980’erne tal fra den tyske flåde (Kaptajn, Admiral, Cadet), og fra andre officielle sektorer (Diplomat, Senator) blev ofte brugt som model navne, fra slutningen af 1980’erne skiftede design navne til dem ender i “A”.

Den sidste serie, der skal omdøbes var Opel Kadett, som blev omdøbt til Opel Astra under det navn, der var blevet anvendt på den engelske (Vauxhall) søster model siden Kadett D (1979-1984). Den eneste undtagelse fra denne navngivning blev bygget på licens Opel Monterey. Tilsvarende model navnene på de Transporter modeller slutter med “O” (Combo, Vivaro, Movano, tidligere Campo). Nu modeller, som ikke har navne der ender på “A” er blevet genindført, såsom Opel Signum, Opel Speedster, selv om mange “A”-modeller forbliver i produktion til dato.

Modeller til andre lande

Mange biler, der sælges af General Motors verdensplan er Opel manipuleret køretøjer, herunder modeller som Astra, Corsa, Insignia og Zafira. Opel-modeller sælges også under andre GM mærker, såsom Vauxhall i Det Forenede Kongerige, Buick i Kina og Nordamerika og Chevrolet i Latinamerika. Dens Zafira mennesker luftfartsselskab blev solgt i Australien badged som en Holden Zafira. Opel Blazer var en rebadged Chevrolet Blazer især for Indonesien. Opel Calais var en rebadged Holden Commodore specielt til Malaysia. Opel Corsa Utility var en rebadged Chevrolet Montana for Sydafrika alene, men i 2010 denne model var rebadged til Chevrolet Corsa Utility.

Opel i USA

Opels dukkede op under deres eget navn i USA fra 1958 til 1975, da de blev solgt via Buick forhandlere som fangenskab import. Den bedst sælgende Opel modeller i USA var de 1964-1972 Opel Kadett, de 1971-1975 Opel Manta, og den nu klassiske 1968-1973 Opel GT. (Navnet “Opel” blev også anvendt fra 1976 til 1980 på køretøjer fremstillet af Isuzu (svarende til “Isuzu I-mærke”), men mekanisk det var helt forskellige biler). Men der er og har været masser af biler, der sælges i USA, der er baseret på Opel modeller eller platforme, udviklet af Opel:
Buick Regal (5. generation, 2009-nu)
Den Buick Regal er mere eller mindre en rebadged Insignia. De vigtigste forskelle er det ændrede kølergrill og ændrede farven på kabinens belysning (blå i stedet for rød). Regal GS svarer til Opel Insignia OPC. I øjeblikket er Regal samles sammen med Opel Insignia på Opel-fabrikken i Rüsselsheim, Tyskland med planen om at også bygge det på GM fabrikken i Oshawa, Canada fra første kvartal af 2011.

Opel i Australien

Mange Opel-modeller eller modeller baseret på Opel arkitekturer er blevet solgt i Australien under navnet på Holden. I øjeblikket, for første gang nogensinde, er det planen, at mærket Opel vil blive indført til Australien i 2012.

Holden Barina (1994-2005)
To af generationer af Holden Barina hovedsageligt var rebadged Opel Corsas. Men det første, det andet og de seneste femte generation var – i forhold til rebadged Opel-modeller – billigere, lavere ende Suzuki Cultus’s (1. og 2. Barina-generation) og Daewoo Kalos. Som et resultat, er det kun første femte generation (2005-2008) scorede 2 ud af 5 stjerner i ANCAP rating, mens Opel-baserede forgænger scorede 4 ud af 5.

Opel i Sydafrika

Opel blev distribueret via Delta Motors indtil 2003. De solgte Opel Kadett, Opel Corsa, Opel Ascona og Opel Senator. Den nuværende Opel sortiment i Sydafrika omfatter Opel Corsa og Opel Astra (Opel Astra J, sælges kun som en fem-dørs). Ingen diesel versioner tilbydes. Opel Insignia er ikke tilgængelig i øjeblikket, og Opel Vectra blev aldrig tilbudt der på grund af manglende popularitet til mellemstore biler i Sydafrika.

Elektriske køretøjer

Opel Ampera

Snart efter afslører i produktionen Chevrolet Volt på 2008 australske International Motor Show, Opel viste Ampera, den europæiske variant af Chevrolet Volt på 2009 79. Frankfurt Auto Show.
Det vil også blive tilbudt med højre hånd kører i Det Forenede Kongerige ved Opel’s søster-mærke, Vauxhall.
De fem-dørs, fire-sædet Opel Ampera bruger fremdriftsteknologi kaldet Voltec der opererer anderledes end andre avancerede fremdrivningssystem. Denne udvidede-range elektriske køretøj (E-REV) bruger elektricitet som sin primære energikilde og benzin som sekundær strømkilde til at generere elektricitet.
Den Ampera’s hjul er vendt elektrisk til alle tider og hastigheder. For rejser op til 60 km (MVEG), kører den udelukkende på el lagret i 16-kWh, lithium-ion batteri, og udleder nul CO2. Når batteriet energi er lav, elektricitet fra en motor-generator udvider Ampera’s sortiment til mere end 500 km. Den Ampera kan også sættes i enhver husholdning 230V stikkontakt til opladning. Opel er ved at analysere kravene til en infrastruktur til opladning for plug-in elbiler med energiselskaber, herunder Iberdrola i Spanien.
Opel’s udvidede sortiment elbilen er annonceret til at gå i produktion i slutningen af 2011.

Opels Tidslinie

1862 – Adam Opel grundlagt Opel.
1899 – Første Opel biler patent: bakgear i patenteret bil, Lutzmann system.
1909 – Opel gør bilen overkommelige med “Doctor’s Car”, som sælges til halv pris (3.950 mærker) af konkurrenternes luksus modeller.
1910 – Indførelse af det modulære byggesystem hos Opel. Nu kan præfabrikerede bilkarosserier kombineres med forskellige motorer og chassiser.

1924 – Opel er den første tyske producent til at vedtage samlebåndsarbejde fremstillingsmetoder, der giver volumen produktion.
1928 – Opel bygger RAK 1 og RAK 2. RAK 2 har 24 fast brændsel raketter, katapult køretøjet til en fantastisk 238 km / t (148 mph), sætte en ny verdensrekord.
1929 – Adam Opel AG i Rüsselsheim, Tyskland, er erhvervet.
1931 – Opel er den første producent til at oprette en kundeservice skole.
1935 – Opel Olympia er den første tyske stor volumen køretøj med selvbærende hel-stål.
1940 – Opel produktion er suspenderet gennem krigsårene.
1950 – Opel-fabrikken i Rüsselsheim er helt genopbygget.
1962 – Indvielse af den anden Opel-fabrikken i Bochum, Tyskland.
1965 – Opel eksperimentelle GT er den første konceptbil af en europæisk bilproducent, og den første konceptbil til at gå i produktion (i 1968).
1967 – Indvielse af Opel Belgien fabrikken i Antwerpen.
1976 – Opel-patentet: hulrum i stempelhovedet reducerer støjen i dieselmotorer.
1982 – Nye samlefabrik åbner i Zaragoza i Spanien for at producere Opel Corsa.
1984 – Den Kadett GSi er den mest strømlinede bil i sin klasse, til 0,30 cd.
1989 – Opel er den første europæiske producent til at tilbyde katalysatorer på alle benzin-modeller.
1992 – Ny Opel-fabrikken åbner i Eisenach, Tyskland.
1993 – Opel-patentet: en “metal beskyttelse sheet” integreret i ryglæn af sæderne danner en stiv barriere.
1994 – Opel-patentet: speciel proces for adskillelse af olie-i-vand emulsioner.
1995 – Corsa Eco3 er det første ready-to-drive 3-liter pr 100 km bil i verden.
1996 – Nye motorfabrik i Kaiserslautern, Tyskland, begynder produktionen. Opel og Renault logge aftale om samarbejde i let erhvervskøretøj sektor.
1998 – Indvielse af nye Opel hovedkvarter i Rüsselsheim. Indvielse af nye Opel-fabrikken i Gliwice, Polen.
1999 – Opel fejrer 100 år i bilproduktionen den 21. januar. Flex7 sædesystem i Opel Zafira.
2002 – Produktion af nye Vectra starter ved Opel’s state-of-the-art anlæg i Rüsselsheim, Tyskland.
2007 – Opel introducerer lav emission EcoFlex varianter af dens volumen model linjer. Opel ingeniører at udvikle mekatroniske chassis, der gør kørslen sikrere og mere komfortabel.
2008 – Opel Eye er indført i Opel Insignia.
2009 – Opel Ampera er afsløret i Geneve Motor Show.

Lukket for kommentarer.